torsdag 14 november 2013

Vilken modell kan vi använda för att synliggöra utvecklingen och lärandet?

Det finns en uppsjö digitala verktyg att välja mellan och ibland är det svårt att komma på något kreativt sätt att använda verktyget. Hittar vi ett mindmapverktyg använder vi det lätt till att göra just mindmaps digitalt istället för på whiteboarden - ett värde i sig givetvis eftersom en digital mindmap kan bevaras och bearbetas medan en whiteboardmindmap ofta raderas vid lektionens slut. Men vi kan också tänka omvänt och istället för att använda mindmapen som en startpunkt se den som ett levande verktyg för att fånga processen och när man når målet som en slutpunkt. Viktigt för lärandet är också att bygga vidare på den personliga kunskapskartan genom problemlösning, sortering av fakta/information samt möjligheten att gå tillbaka och repetera/bygga vidare vid en senare tidpunkt.

Schematiska bilder som renodlar allt i sin mest svartvita form är visserligen begränsande, men kan också bilda modell för hur vi kan tänka kring användandet av de digitala verktygen, som i den här infografiken:

Källa: http://blog.commlabindia.com/elearning/what-is-elearning
(Klicka gärna på länken för att se en större bild.)

Grafiken handlar om vad som är lärande med digitala verktyg (fortsättningsvis kallat enbart "lärande") och vad som är e-lärande och bygger på ofta ideologiska antaganden där verkligheten ligger mittemellan, men vi kan använda bilden för att fundera kring hur e-lärandet och lärandet i bilden kan närma sig varandra.

Här ser vi t ex att lärandet sannolikt inte blir så annorlunda om vi väljer att använda de digitala verktygen som enstaka inslag i undervisningen och inte heller om vi väljer att lägga upp våra kurser enligt traditionell modell i en lärplattform. Den motivationella aspekten av lärande påverkas säkerligen, men innehålls- och samspelsmässigt blir skillnaderna inte så stora.

Här ser vi också att e-lärandet präglas av att man lär i sitt eget tempo och det strider i viss mån mot lektionsprincipen och tanken att alla jobbar med (mer eller mindre) samma sak vid samma tidpunkt. Frågan är då hur man kan använda de digitala verktygen för att åstadkomma ett lärande som är mer lektions- och klassrumsoberoende? Hur kan vi använda dem för att synliggöra lärande som sker utanför lektionen och till och med utanför skolan? Hur kan vi använda dem för att stödja det lärande som sker efter arbetsdagens slut?

En intressant rad i grafiken är den som går under rubriken Process. Grafiken visar för lärandet en föreläsare som berättar om något, men bilden kan även tolkas som ett lärandets top-downperspektiv. Även om föreläsaren på bilden ersätts med en elev eller en grupp elever, en lärobok, en nyhetssändning eller en blogg så handlar det om ett top-downperspektiv - som elev/kursdeltagare/läsare så förhåller vi oss till det som blir oss serverat (oavsett om vi får materialet från en lärare eller hittar det själva) och pluggar in det.

På sidan för e-lärandet handlar det mer om ett bottom-upperspektiv - genom att man arbetar med de olika innehållstyperna konstruerar man gemensamt den input för lärandet som man får från olika håll och processen blir mer inriktad på att använda inputen för problemlösning (även om det innebär att man uppfinner hjulet för femtielfte gången) i den egna lärprocessen tillsammans med andra. När man har funnit ett svar formulerar man en fråga som man sedan utgår från när man jobbar vidare. Här kommer alla deltagare inte att nå samma slutstation även om de började vid samma startpunkt och behovet av traditionell redovisning och en produkt att visa upp blir mindre - fokus blir att vi ska lära oss något, inte att vi ska visa upp vad vi har lärt oss eller servera det vi har lärt oss till någon annan (top-down). Hur kan de digitala verktygen komma till användning vid ett sådant här arbetssätt och hur tar man tillvara på den individuella erfarenheten så den kommer gruppen till del genom de digitala verktygen (alltså blir del av någon annans bottom-up)?

När det sedan gäller grafikens uppdelning i teach och inform så förstår jag inte riktigt skillnaden. Som jag tänker så blir lärarrollen en annan om man jobbar enligt e-lärandemodellen än om man jobbar enligt lärandemodellen? Skillnaden blir större än mellan de värderingar jag lägger i orden teach och inform. Hur tänker du?

Inlägger är en del av #digiskol



1 kommentar:

  1. Tack för ett intressant inlägg!

    Rent spontant har jag en personlig tolkning av skillnaden du tar upp i din sista fråga. "Inform" i denna schematiska bild antyder att man bara tala om. Man säger helt enkelt vad som är. Denna process är enkelriktad och normativ. "Teach" tolkar jag här som mer interaktiv och/eller utforskande. Man kommer fram till någonting tillsammans. Påminner mig lite om den fina gränsdragningen på utbildning och undervisning. Man kan ju lära ut, men att se till att det läras in kräver en annan dimension.

    Vill gärna återkomma om annat som du skriver här när jag har hunnit fundera lite till.

    http://about.me/elisabethmuellernylander

    SvaraRadera